Het belang van een goedlopend retourproces en hoe kun je retourzendingen voorkomen?
Elke ondernemer heeft het wel is meegemaakt dat een product retour wordt gestuurd. Voor klanten is het tegenwoordig ontzettend belangrijk dat ze producten retour kunnen sturen, omdat ze anders geen zekerheid hebben of het product goed is of niet. Uit onderzoek is gebleken dat 80% van de online-webshopgebruikers een product niet koopt als ze het product niet retour kunnen sturen. Door retourzendingen toe te voegen aan je webshop, geef je je klanten dus meer zekerheid als het product niet past of tegenvalt. Het is tegenwoordig dus heel normaal dat deze retourzending als dienst wordt aangeboden door een bedrijf. Het hebben van een goedlopend retourproces is essentieel geworden voor webshops in 2022. Hoe zorg je er nou voor dat je minder retourzendingen krijgt en de verwachtingen van de klant overtreft? Dat wordt in deze blog besproken.

Hoe kun je retourzendingen voorkomen?
Het volledig (100%) voorkomen van retourzendingen is natuurlijk onmogelijk. Echter zijn er wel een aantal tips die je kunt toepassen, waardoor de kans kleiner is dat je klanten het product retour sturen. Hoe meer aankopen er online worden gedaan, hoe groter de kans is dat er retourzendingen binnenkomen. Hieronder zijn een aantal tips weergegeven die je kunt toepassen om de retourneringen van je producten zo laag mogelijk te houden.
Productinformatie
In de meeste gevallen wordt een bestelling geretourneerd, omdat het product niet overheen komt met de verwachting van de klant. Het is daarom ontzettend belangrijk dat de productinformatie van het product op de juiste manier is weergegeven in de webshop. Er zijn een aantal simpele componenten die je kunt toevoegen, waardoor de kans op retourneringen kleiner wordt.
Productomschrijving
De productomschrijving moet overzichtelijk en duidelijk zijn voor de klant. Het is daarom van belang dat de omschrijving zo is geschreven dat de klant precies weet wat hij of zij krijgt, zonder het product tastbaar aan te raken. Als voorbeeld kun je bij kleding de stof en een maatlabel met de afmetingen toevoegen. Hierdoor weet de klant precies welke stof de trui bevat en of de trui past of niet. Door de afmetingen kan de klant dit namelijk vergelijken met zijn of haar eigen kleding thuis.
Foto
Het is van belang om een foto toe te voegen van het product. Hierdoor weet de klant wat hij of zij kan verwachten en kan het op uiterlijke basis niet tegenvallen. Door meerdere foto’s toe te voegen vanuit verschillende posities krijgt de klant een duidelijker en overzichtelijker beeld van het product.
Het vergelijken van producten
Door een optie tot vergelijken toe te voegen geef je je klant de optie om verder te kijken dan het product wat hij of zij van plan is om te kopen. Hierdoor krijgt de klant achteraf geen spijt, omdat een ander product beter of goedkoper is. De wensen en behoeften van de klant kunnen op deze manier op een optimale manier worden vervuld.
Communicatie
Op het moment dat de productinformatie op orde is, is het van belang dat alle communicatiemogelijkheden op peil zijn. Door de juiste communicatiecomponenten toe te voegen aan je bedrijf creëer je transparantie en vertrouwen bij de klant. De componenten die van belang zijn om toe te voegen aan de webshop zijn hieronder weergegeven.
Klantenservice
Voor specifieke vragen moet je bedrijf een klantenservice hebben. Hierdoor kunnen vragen op een snelle manier worden opgelost. Hierdoor voorkom je dat een klant een product retour stuurt, omdat hij niet weet waar hij zijn vraag moet melden. Door de klantenservice geef je je klant meer zekerheid en kunnen problemen via de telefoon of mail worden opgelost.
FAQ’s
FAQ staat voor Frequently Asked Questions. Door een FAQ-pagina toe te voegen kunnen vragen die frequent voorkomen gemakkelijk worden opgelost. De klant hoeft alleen maar op de FAQ-pagina te klikken en op dat moment wordt zijn vraag op een snelle manier beantwoordt.
Recensies
Door recensies van eerdere kopers toe te voegen creëer je vertrouwen onder de nieuwe klanten. Hierdoor neemt de klant de tijd om de juiste overweging te maken om een product juist wel of niet te bestellen. Daarnaast kunnen eerdere ervaringen van klanten worden meegenomen om toekomstige problemen op te lossen.
Belang goedlopend retourproces
Het belang van een goedlopend retourproces is essentieel voor klanten die online producten kopen. Een goedlopend retourproces geeft namelijk vertrouwen aan klanten dat ze 100% zekerheid hebben dat ze een product veilig kunnen bestellen. Consumenten verwachten van een bedrijf dat ze een retourbeleid hebben en het is tegenwoordig dus een “must”. Hierbij is een goedlopend retourlogistiek dus van belang voor een bedrijf. Het is namelijk belangrijk dat alle retourzendingen op een juiste manier worden afgehandeld. Denk hierbij aan een kwaliteitscontrole en de voorraadaanpassing. Het is van belang dat dit op een overzichtelijke manier wordt gedaan, waardoor er geen fouten worden gemaakt. Een goed retourproces is dus essentieel. Op het moment dat je twijfelt of je dit zelf kunt realiseren is het wellicht verstandig om een fulfilment center in te schakelen. Een fulfilment center is gespecialiseerd in het retourproces en kan het proces volledig overnemen.
Retourproces Titan Fulfilment
Het retourproces binnen Titan Fulfilment bestaat uit verschillende stappen. De stappen worden hieronder overzichtelijk weergegeven.
- De geretourneerde producten komen binnen op locatie en worden geplaatst in het magazijn. De producten zijn dus op dat moment weer terug in de opslag.
- De geretourneerde producten worden gecontroleerd op beschadigingen en kwaliteit. Op het moment dat de producten door de kwaliteitscontrole komen worden ze definitief opgeslagen in het magazijn.
- De geretourneerde producten, die door de kwaliteitsscore zijn gekomen worden opgeslagen in de voorraad van het magazijn.
- De voorraad wordt direct aangepast in het live-dashboard, waardoor de voorraad up-to-date is.
- De klant van Titan Fulfilment heeft overzicht over de live-voorraad en de retourzendingen van zijn producten.